Під самостійною роботою учнів ми
розуміємо таку роботу, яка виконується учнями за завданням та під контролем
учителя, але без безпосередньої його участі в ній, і при цьому школярі свідомо
прагнуть досягти поставленої мети, застосовуючи свої розумові зусилля і
виражаючи в тій або іншій формі результат розумових дій. Самостійна робота передбачає активні розумові дії
учнів, пов'язані з пошуками найраціональніших способів виконання запропонованих
учителем завдань, з аналізом результатів роботи (самоконтроль).
Здійснення самоконтролю в процесі
самостійної роботи учнів тільки тоді буде давати позитивні результати, коли ця
діяльність певним чином організована, тобто є системою. Під системою
самостійних робіт я розумію, перш за все, сукупність взаємозв'язаних, взаємообумовлених, логічно
побудованих і підлеглих загальним задачам видів робіт. Будь-яка система повинна
керуватися певними вимогами або принципами, інакше це буде не система, а
випадковий набір фактів, об'єктів, предметів і явищ.
При побудові системи самостійних робіт, у
ході яких здійснюватиметься самоконтроль, визначаю такі основні дидактичні вимоги:
- Система самостійних робіт повинна сприяти
розв’язанню основних дидактичних задач: набуттю учнями глибоких і міцних знань,
розвитку в них пізнавальних здібностей, зокрема умінь і навичок самоконтролю,
формуванню вміння самостійно осягати, розширювати і поглиблювати знання,
застосовувати їх на практиці.
- Система повинна враховувати основні
принципи дидактики, перш за все – принцип доступності й систематичності,
зв'язок теорії з практикою, свідомої і творчої активності, принципи навчання на
високому науковому рівні.
- Види системи робіт повинні бути
різноманітні за навчальною метою і змістом, щоб забезпечити формування
комплексу вмінь і навичок в учнів.
- Послідовність виконання домашніх і класних
самостійних робіт повинна логічно виходити з попередніх і забезпечувати
передумови для виконання подальших. Успіх розв’язання цієї задачі залежить не
тільки від педагогічної майстерності вчителя, але й від того, як він розуміє
значення і місце кожної окремої роботи в системі робіт, у розвитку пізнавальних
здібностей учнів, їх мислення .
Ефективність самостійної роботи досягається
в тому випадку, якщо вона є однією із складових, органічних елементів
навчального процесу і для неї передбачається спеціальний час на кожному уроці,
якщо вона проводиться планомірно і систематично, а не випадково й епізодично.
При відборі видів самостійної роботи, при визначенні
її об'єму і змісту керуюся, як і у процесі навчання загалом, основними
принципами дидактики. Найважливіше значення у цій справі мають принцип
доступності й систематичності, зв'язок теорії з практикою, принцип послідовного
наростання складності, принцип творчої активності, а також принцип
диференційованого підходу до учнів. Застосування цих принципів при організації
самостійної роботи має наступні особливості:
1. Самостійна робота повинна носити
цілеспрямований характер. Це досягається чітким формулюванням мети роботи. Намагаюся так
сформулювати завдання, щоб воно викликало
у школярів інтерес до роботи і прагнення
виконати її якнайкраще. Учні повинні чітко уявляти, в чому полягає задача і
яким чином перевірятиметься її виконання.
2. Самостійна робота повинна бути дійсно
самостійною і спонукати учня при її виконанні працювати напружено. Для
забезпечення цього зміст і обсяг самостійної роботи, пропонованої на кожному
етапі навчання, повинні бути посильними для учнів, а самі учні — підготовлені
до виконання самостійної роботи теоретично і практично.
3. Формую в учнів прості навички самоконтролю на початковому
етапі виконання самостійної роботи. У цьому випадку самостійній роботі учнів
повинен передувати наочний показ прийомів і способів самоконтролю,
супроводжуваний чіткими поясненнями, записами на дошці.
4. Для самостійної роботи пропоную такі
завдання, виконання яких, в основному, не допускає дії за зразком або шаблоном,
а вимагає застосування знань у новій ситуації. Тільки у цьому випадку
самостійна робота сприяє формуванню ініціативи і пізнавальних здібностей учнів.
5. При організації самостійної роботи враховую, що для
оволодіння знаннями, вміннями і навичками різним учням потрібен різний час.
Здійснюю це шляхом
диференційованого підходу до учнів.
6. Завдання, пропоновані для самостійної
роботи, повинні викликати інтерес в учнів. Він досягається новизною задач, що
висуваються, незвичністю їх змісту, розкриттям перед учнями практичного
значення пропонованої задачі або методу, яким потрібно оволодіти, дослідницькою
роботою.
7. Самостійні роботи з різними видами
самоконтролю учнів необхідно планомірно і систематично включати у навчальний
процес. Тільки за цієї умови у них вироблятимуться стійкі вміння і навички
постійного самоконтролю.
8. При організації самостійної роботи здійснюю поєднання
викладу матеріалу з самостійною роботою
учнів з формування вмінь та навичок самоконтролю. У цій справі не можна
допускати надмірностей: зайве захоплення самостійною роботою може уповільнити
темпи вивчення програмного матеріалу, темпи просування учнів уперед у пізнанні
нового.
9. При виконанні учнями самостійних робіт
будь-якого виду керівна роль повинна належати вчителю. Вчитель продумує систему
самостійних робіт, їх планомірне включення в навчальний процес. Він визначає
мету, зміст і об'єм кожної самостійної роботи, її місце на уроці, методи
навчання різним видам самостійної роботи. Він навчає учнів методам самоконтролю
і здійснює контроль за якістю її, вивчає індивідуальні особливості учнів і
враховує їх при організації самостійної роботи.
Отже, самостійна робота в поєднанні з самоконтролем
робить значний вплив на глибину і міцність знань учнів з предмета, на розвиток
їх пізнавальних здібностей і вмінь здійснювати самоконтроль, на темп засвоєння
нового матеріалу.
Аналіз
практики роботи показує:
1. Самостійна робота, що систематично
проводиться, в поєднанні з самоконтролем за умови її правильної організації
сприяє отриманню учнями глибоких і більш міцних знань порівняно з тими, які
вони засвоюють при повідомленні вчителем готових знань.
2. Організація виконання учнями різноманітних
за дидактичною метою і змістом самостійних робіт, з установкою на самоконтроль,
сприяє розвитку їх пізнавальних і творчих здібностей, мислення.
3. При ретельно продуманій методиці
проведення самостійних робіт у поєднанні з самоконтролем прискорюється темп
формування у школярів умінь і навичок практичного характеру, а це, у свою
чергу, позитивно впливає на формування пізнавальних умінь і навичок.
4. При систематичній організації
самоконтролю в процесі самостійної роботи на уроках і поєднанні його з різними
видами домашньої роботи у школярів виробляються стійкі навички й уміння
контролювати й оцінювати свою діяльність.
Оскільки сучасна освіта спрямована на
становлення активної і самостійної особистості, проблема формування в учнів
умінь та навичок самоконтролю постає найбільш гострою і необхідною. Важливою
умовою формування зазначених умінь вважаю розвиток в учнів пізнавальної активності й
самостійності, виокремлюючи при цьому три рівні пізнавальної активності:
відтворююча активність, інтерпретуюча активність і творчий рівень, та три
найбільш суттєві компоненти пізнавальної самостійності: мотиваційний,
змістовно-операційний і вольовий.
Немає коментарів:
Дописати коментар